loading...
بزرگترین سایت تخصصی علوم دامی
saeed بازدید : 4202 جمعه 1392/07/19 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

روش ما برای اموختن فن تلقیح هشت مرحله دارد:

1-اماده شدن :

در موقع تلقیح ،ناخن های شما باید کوتاه باشد و ساعت یا جواهری (انگشتر،دستبند و...) که مزاحم کار است ، باید کنار گذاشته شود. لباس کار مناسب تا از الوده شدن خود جلوگیری کنید.

برای یک تلقیح موثر و کار امد ، همه ی تجهیزات و مواد لازم باید در زمان تلقیح اماده و در دسترس باشد. تجهیزات و وسایل تلقیح شما باید تمیز و اماده در یک جعبه تلقیح نگهداری شود.

پس از پر کردن تفنگ تلقیح با اسپرم مورد نظر، ان را داخل لباس خود قراردهید تا از تغییرات ناگهانی دما محافظت شود.

چند لوله کاغذی یا جسم خشک کننده ی دیگری را داخل جیب راست خود بگذارید تا بتوانید در هنگام تلقیح گاو، با دست ازاد خود به ان دسترسی داشته باشید.

اکنون می توانید دستکش تلقیح خود را بپوشید و دست و بازوی خود را چرب کنید. دست خود را به داخل دستکش بلغزانید، انگشت های دستکش را به ارامی روی انگشتان خودتان بکشید. قسمت فوقانی دستکش باید تا بالای شانه ی شما بیابید و در انجا، در صورت تمایل می توان با یک گیره ی کوچک ان را ثابت نمود.

مقدار کمی ماده ی لیز کننده (حدود 2 قاشق غذاخوری )، باید بر روی دست قرار داده شود. هنگامی که دستکش شما چرب شد و تفنگ تلقیح داخل لباس قرار داده شد ، شما برای تلقیح گاو اماده اید.

2-اماده سازی گاو:

زمانی که به گاو نزدیک می شوید، به ارامی با او صحبت کنید تا متوجه حضورتان شود. در عین حال که گاوها میدان بینایی وسیعی دارند، دارای یک نقطه ی کور ، دقیقا در پشت سر خود هستند و اگر شما درست پشت سر انها راه بروید و دم شان را بگیرید ،ممکن است رم کنند.

وقتی گاو متوجه حضورتان شد ، او را لمس کنید تا بداند شما درست پشت سرش ایستاده اید. دم حیوان را از حدود یک سوم از سر دم بگیرید و در یک قسمت نگه دارید. این کار، رکتوم را در معرض دید قرار می دهد و زدودن مدفوع را اسان تر می سازد.

با ان دستی که با دستکش پوشانده شده ، مقدار کمی از ماده لیز کننده را اطراف مقعد بمالید. سپس در حالی که انگشتان دستتان مانند یک مخروط کنار هم قرار گرفته اند ، نوک انگشتانتان را داخل مقعد قرار دهید . با حرکت دورانی ، به ارامی نوک انگشتانتان را از میان اسفنگتر مقعدی جلو ببرید. بدین ترتیب، اسفنگتر مقعدی شل می شود و شما می توانید تمامی دست وساعدتان را به داخل رکتوم بلغزانید.

زمانی که دست شما در داخل رکتوم است، احتمالا با مقدار زیادی مدفوع مواجه خواهید شد که باید پیش از انجام کار خارج شوند. برای زدودن مدفوع، در رکتوم به طرف جلو بروید و دستتان را به شکل فنجان در اورید و به طرف عقب بکشید و از کنار دستتان مدفوع را به سمت بیرون برانید.

خارج نمودن دست برای انجام این کار توصیه نمی شود و لازم هم نیست. خارج نمودن دست ، به هوا اجازه می دهد به داخل رکتوم جریان یابد و باعث بروز مشکلات بی مورد شود. بعد از اینکه مدفوع خارج شد ،شما قادر خواهید بود اندام های تناسلی را از ورای دیواره ی رکتوم لمس کنید.

در همانحال که دستتان تا نیمه ی ساعد داخل رکتوم، با لمس کردن دیواره ی تحاتی رکتوم ، باید بتوانید محل سرویکس را مشخص کنید . شایع ترین محل سرویکس ،در لبه ی قدامی کف لگن است. اگه در این محل سرویکس را احساس نکردید، دستتان را کمی جلوتر ببرید و لبه ی جلویی لگن را لمس کنید تا جای سرویکس را پیدا کنید . اگر سرویکس در هیچ یک از این جاها لمس نشد، دستتان را به سمت عقب حرکت دهید.

هرچند که کمتر شایع است، ولی ممکن است سرویکس به سمت عقب جمع شده باشد ونزدیکتر به فرج یافت شود.

وقتی که جای سرویکس را پیدا کردید، می توانید دستتان را کمی جلوتر از سرویکس ببرید تا رحم را لمس کنید. لمس شاخ های رحم سبب دو چیز می شود : اولا این کار ، انقباضات رحمی را تحریک نموده و باعث انتقال بهتر اسپرم از میان دستگاه تناسلی می شود ؛ ثانیا، این فرصت را برای شما فراهم می کند که تشخیص دهید ایا گاو ابستن است یل خیر؟

وقتی که مدفوع را از رکتوم خارج کردید و محل سرویکس را مشخص نمودید، برای شروع تلقیح اماده اید.

-3عبور تفنگ تلقیح از واژن:

حوله کاغذی یا جسم پاک کننده را از جیبتان خارج کنید و مدفوعی که احتمالا بر روی فرج یا به زیر استینتان اورده شده است را پاک نمایید.

تفنگ تلقیح را از لباستان بیرون بیاورید، در حالی که نوک ان به سمت بالاست، ان در دهانه ی فرج قرار دهید. می توان دستی را که داخل رکتوم ، تا نزدیک مقعد بیرون اورد و بعد با مشت کردن آن و فشار مختصر به پایین، لب های فرج را از هم باز کرد و آسان تر و تمیز تر به واژن دسترسی یافت.

توصیه می شود یک اسپکولوم در فرج قرار داده شود تا به کنترل آلودگی تفنگ تلقیح کمک کند.

هنگامی که تفنگ تلقیح را از واژن عبور می دهید، با نوک تفنگ یک قوس بزرگ بسازید و در همان زمان آن را به جلو ببرید. با بالا بردن نوک تفنگ تلقیح، از گرفتار شدن آن در مجرای ادرار یا در ته کیسه زیر مجرای ادرار جلوگیری نمایید.    

در بسیاری از گاوها، یک قوس بلند صاف شما را به قسمت قدامی واژن، درست در دهانه ی سرویکس می رساند. در اکثر گاوها، دو سوم تا سه چهارم کل طول تفنگ تلقیح در داخل بدن قرار خواهد گرفت.

در صورتی که تفنگ به حد کافی برای رسیدن به سرویکس جلو نرود ،احتمالا در یک چین در دیواره ی واژن گیر افتاده است. در این وقت یا شما باید سعی کنید با نوک انگشتانتان چین را صاف کنید یا اینکه سرویکس را بگیرید و انرا به سمت جلو فشار دهید تا چین از بین برود و تفنگ بتواند بقیه ی مسیر را تا  سرویکس جلو برود.

لازم نیست زمانی که سعی می کنید تفنگ را عبور دهید، سرویکس را نگه دارید. این کار ،معمولا منجر به بروز چین یا پیچ و تاب در واژن می شود که می تواند سبب نیاز به تقلای بیشتر برای رسیدن به انتها ی سرویکس شود.

زمانی که شما روند تلقیح را شروع کرده اید، این نکته بی نهایت حاءز اهمیت است که تفنگ را تا انتهای کار خارج نکنید . تفنگ های تلقیح ،همواره در حین بیرون اوردن الوده می شوند و نمی توان ان را به نحو بی خطری برگردانید؛ همچنین ممکن است شوک سرما در اسپرم رخ دهد.

4- ورود به سرویکس:

زمانی که نوک تفنگ تلقیح در انتهای قدامی واژن در دهانه ی سرویکس قرار گرفت، می توانید تفنگ را وارد سرویکس کنید. انگشت شستتان را در کنار انتهای خلفی سرویکس قرار دهید و سپس دیگر انگشتان خود را به آن سمت بکشید و انتهای خلفی سرویکس را بگیرید.

سرویکس را با شست و دو انگشت اول دستتان بگیرید و کمی به طرف جلو حرکت دهید تا چین های واژنی اطراف دهانه ی سرویکس را دستکاری کنید تا با انتهای تفنگ تطابق پیدا کند.

اگر قسمت های قدامی تر سرویکس را بگیرید، انتهای خلفی آن پایین می افتد و رسیدن تفنگ به دهانه ی آن تقریبا غیر ممکن می شود.

اندام های تناسلی به وسیله ی رباط پهن از پشت (لگن) گاو آویزان است. اگر سرویکس را کمی به جلو فشار دهید، به طور طبیعی تمایل دارد به سمت شما بر گردد و اگر تفنگ در آن محل باشد به نوک تفنگ می خورد. در مقابل، اگر سرویکس را به طرف خودتان بکشید- اشتباه بسیار شایعی که مبتدیان انجام می دهند- اندام های تناسلی تمایل دارند از شما دور شوند که این مساله حرکت تفنگ را مشکل می سازد و سبب ایجاد چین و شکن هایی در واژن میشود که میتواند نوک تفنگ را گیر بیاندازد.

زمانی که تفنگ وارد دهانه ی سرویکس می شود، می توان آن را با فشار مختصری به جلو در محل یکی از حلقه های سرویکس نگه داشت.

5- عبور از سرویکس:

با فشار ملایمی بر روی تفنگ ، ان را در داخل سرویکس نگه دارید، محل دستتان را طوری تغییر دهید که شست در بالای سرویکس و نوک انگشتان زیر آن باشد. سعی کنید به جای تمامی دست بیشتذر با نوک انگشتان کار کنید. نوک انگشتان به لمس حساس ترند بنابراین شما متوجه می شوید در کجای سرویکس هستند ؛ همچنین، با این کار رکتوم کمتر تحت کششی که انقباضات فراوان ایجاد می کند، قرار می گیرد.

با ادامه ی فشار رو به جلو بر روی تفنگ ، به ارامی سرویکس را در مقابل تفنگ خم کنید، مسیرتان را در داخل سرویکس طی کنید . نوک انگشتان و شست خود را در مقابل نوک تفنگ نگه دارید تا انعطاف پذیری آن را حفظ کنید. اگر تفنگ در مسیر نبود، میتوانید سرویکس را مقدار بیشتری خم نمایید. وقتی با تفنگ به انتهای قدامی سرویکس رسیدید، انگشتان و شست را در جلو قرار دهید تا به طور ناگهانی وارد دهانه ی رحم نشوید و با نوک تفنگ به شاخ رحم آسیب وارد نکنید. وقتی تفنگ تمام مسیر را در سرویکس طی کرد، آن را به ملایمت به داخل بدنه ی رحم وارد نمایید.

6-قرار گرفتن در محل مناسب :

در حالی که نوک تفنگ کمی جلوتر قرار گرفته ، انگشتان و شست ود را به سمت ضخیم ترین قسمت سرویکس عقب ببرید . این ناحیه ی ضخیم در آخرین حلقه ی سرویکس پیش از اینکه دیواره در تناسب با رحم نازک شود، قرار گرفته است.

نوک تفنگ را طوری قرار دهید که 5/0 سانتی متر انتهایی آن در مقابل انگشتان شما باشد. در این وضعیت، شما مانع جریان اسپرم به داخل شاخ های رحم نخواهید شد. یک اشتباه شایع، فشردن بدنه ی رحم در مقابل تفنگ است که با این کار جریان اسپرم کمتر می شود. توصیه می شود این کار را با ملایمت انجام دهید.

برای کمک به ثابت ماندن تفنگ طی تخلیه ی اسپرم، توصیه می شود انگشتان دستی را که تفنگ را کنترل می کند ،در مقابل دست دیگر قفل کنید.

7- تخلیه اسپرم:

هنگامی که نوک تفنگ شما در محل خود قرار گرفت ،وقت آن است که اسپرم ها تخلیهشوند . انتهای شیب دار تفنگ تلقیح خود را بالا بیاورید تا نوک آن کمی به پایین متمایل شود و به اسپرم اجازه دهد از انتهای آن به بیرون تراوش کند.

اگر در حین تخلیه اسپرم ، نوک تفنگ به سمت بالا متوجه باشد، بیشتر اسپرم داخل آن ممکن است در طول لوله ی تفنگ برگردد و به داخل سرویکس بریزد یا در جاهای دورتر، حتی به داخل واژن ، پس بزند.

اسپرم ها را یکنواخت و اهسته تخلیه نمایید. شما باید اجازه دهید اسپرم ،به مدت چهارتا پنج ثانیه سرازیر شود. به سرعت آن را تخلیه نکنید؛ چرا که این کار باعث می شود به جای جریان یافتن به جلو و به داخل رحم، از کناره های تفنگ به عقب پس بزند.

اگر گاو ،در حین تخلیه اسپرم تکان خورد و شما موقعیت خود را گم کردید،دست نگه دارید و خیلی ملایم جایگاهتان را مجددا بررسی و تصحیح نمایید و سپس کار را ادامه دهید.

8-خارج نمودن تفنگ تلقیح:

به محض تمام شدن تخلیه ی اسپرم ،در حالی که سرویکس ثابت است،آهسته تفنگ را از مجرای تناسلی گاو خارج نمایید. به سرعت عقب کشیدن تفنگ،ممکن است مقداری از اسپرم را داخل سرویکس یا واژن برکرداند. وقتی تفنگ را بیرون آورید، سرویکس را رها کنید.

نوک تفنگ تلقیح را از لحاظ وجود خون یا ترشح غیر طبیعی بررسی کنید. این مسأله باید در دفتر تلقیح ثبت شود .نوک غلاف تفنگ را بررسی نمایید تا مطمئن شوید دست نخورده است و هیچ اسپرمی بین غلاف و تفنگ جریان پیدا نکرده است.

اگر غلاف تلقیح را از نزدیکی دسته ی تفنگ بگیرید، می توانید غلاف را از روی تفنگ بلغزانید وخارج نمایید.در حالی که آن را با دستی که دستکش دارد گرفته اید، دستکش را در بیاورید و انرا بر روی غلاف برگردانید و دستکش را در آن بپیچید و دور بیندازید. تفنگ و سایر وسایلتان را پیش از کنار گذاشتن تمیز کنید تا برای تلقیح بعدی اماده باشند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
با سلام وبلاگ ta-cow.rzb.ir به منظور تبادل اطلاعات دانشجویان رشته پرورش گاو و گاومیش در مقاطع تحصیلی مختلف و یا فارغ التحصیلان این رشته ها و همچنین گاوداران زحمتکش کشور عزیزمان راه اندازی شده است با ارسال مطالب و نظرات, نقطه نظرات و انتقادات و پیشنهادات سازنده خود گامی در جهت ارتقای علمی پرورش گاو بردارید. با تشکر سعید قنبری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    به نظر شما گاو چقدر اهمیت دارد؟
    آیا از این سایت راضی هستید؟
    سایت تخصصی گاو

    با سلام

    به علت بروز بودن سایت از همه ی صفحه های سایت دیدن کنید.برای دسترسی بیشتر به سایت در سایت عضو شوید.

    برای گذاشتن تبلیغات در سایت از تماس با ما استفاده کنید.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 202
  • بازدید ماه : 506
  • بازدید سال : 3,817
  • بازدید کلی : 67,394
  • تذکر

    از بازدید شما عزیزان متشکرم

    تمامی مطالب سایت تخصصی گاو محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع است و در صورت مشاهده پیگرد قانونی دارد.